BD-Totaal was, tijdens het EKO NL event, een van de ondertekenaars van een convenant voor een vernieuwd EKO-keurmerk. Collega Paul Soeterbroek was hier aanwezig namens BD-Totaal. Onder de noemer EKO NL gaat het keurmerk zich volop focussen op biologische kwaliteit uit Nederland.
Paul: ‘Wij merken dat er bij onze klanten steeds meer vraag is naar biologische producten uit eigen land. Dit met name omdat het minder voedselkilometers oplevert. De nieuwe koers van het EKO-keurmerk spreekt ons daarom heel erg aan. Het stimuleert het aanbod van biologische kwaliteit uit Nederland en draagt dus bij aan een groei van biologisch landbouwareaal in eigen land. Dat juichen wij van harte toe!’
Met EKO NL focust het keurmerk dus op de teelt en productie van biologische versproducten met een Nederlandse herkomst. Onderzoek van Blauw Research, dat in opdracht van Stichting EKO-keurmerk werd uitgevoerd, laat ook zien dat de helft van de Nederlandse consumenten bij versproducten als vlees, zuivel en groente een voorkeur heeft voor producten van Nederlandse bodem.
Met een influencerscampagne wil EKO NL de komende tijd haar zichtbaarheid voor biologische kwaliteit uit Nederland vergroten. Het keurmerk is de samenwerking aangegaan met verschillende duurzaamheidsplatforms. Je gaat er dus vast nog veel meer van zien de komende tijd.